Îmi pot pierde mântuirea?
Atunci când am
privit la 1 Petru, capitolul 1, versetul 2: „[aleşi] ... după ştiinţa mai dinainte a lui Dumnezeu
Tatăl...”, ne‑am ocupat
în detaliu de acest cuvânt, „aleşi”, şi de întregul concept al alegerii. Am
încercat să vă arăt, pe măsură ce am continuat să studiem aceste lucruri, că
acest cuvânt, „alegere”, se referă în esenţă la dragostea lui Dumnezeu. Aşa că,
atunci când vă apucaţi să studiaţi acest cuvânt, „ales”, vorbiţi de fapt despre
o dragoste ce nu va renunţa la voi. O dragoste care, odată ce s‑a hotărât
pentru voi, odată ce v‑a apucat, nu va renunţa niciodată. Consider acest lucru
un adevăr practic mângâietor pentru viaţa mea, pentru că sunt atât de mulţi
oameni care aleg să te iubească doar ca pe urmă să renunţe la tine. Întotdeauna
e dureros când se întâmplă aşa. Întotdeauna e descurajant atunci când se
întâmplă. Dar cât de grozav e să ştiu că, în spatele tuturor lucrurilor, pentru
mine, un copil al lui Dumnezeu, există o dragoste care nu va renunţa niciodată
la mine.
Mă gândesc acum
la George Matheson. A fost un predicator scoţian din secolul al 19‑lea care s‑a
născut cu o minte mare. Dar e tragic că s‑a născut şi cu un defect al ochilor
care a progresat până la orbirea totală înainte să împlinească 18 ani. Pe
atunci era logodit cu o femeie care s‑a gândit bine şi a decis că nu se poate
căsători cu un orb. Astfel că, din cauza orbirii lui, ea a rupt logodna. Aşa
cum bănuiţi probabil, acest lucru l‑a devastat. În acea oră a dezolării, unul
din cele mai întunecate episoade ale vieţii lui, (e şi aşa destul de greu să
fii orb, dar ca logodnica să renunţe la „dragostea” ei pentru tine din cauza
orbirii tale şi să anuleze planurile de căsătorie – a fost foarte dificil
pentru el), s‑a aşezat şi a scris ceva ce ar putea fi cel mai măreţ imn al lui
despre siguranţa dragostei lui Dumnezeu. E imnul „O, dragoste ce nu renunţi la
mine”. Chiar dacă n‑aş fi auzit niciodată cuvintele imnului, îmi place titlul.
Titlul mă ajută atât de mult. El a fost încurajat de gândul că adevărata
dragoste a lui Dumnezeu era lucrul de care avea nevoie cu adevărat. El căuta
dragostea. A găsit‑o într‑o femeie, dar acea dragoste a lui Dumnezeu care nu renunţă
niciodată, acea dragoste eternă, neschimbătoare, era dragostea de care avea
nevoie de fapt în viaţă. Şi‑a găsit alinarea în aceasta şi a scris cuvintele:
O, dragoste ce nu renunţi la mine,
În Tine îmi odihnesc sufletul obosit;
Îţi dau înapoi viaţa ce Ţi‑o datorez,
Ca în adâncimile oceanului Tău
Să fie mai bogată, mai împlinită.
Cea mai împlinită
viaţă, cea mai binecuvântată viaţă, viaţa cea mai plină de pace, viaţa cea mai
plină de bucurie e viaţa conectată la dragostea lui Dumnezeu într‑un aşa fel
încât tu ştii că eşti copilul Lui. Ştii că face parte dintre aleşii Lui şi te
poţi baza, te poţi odihni în acea dragoste veşnică, neschimbătoare.
Ajungem astfel la
subiectul perseverenţei, al păstrării sfinţilor în har. Arminianul crede că
omul îşi poate pierde mântuirea, poate cădea din har. Calvinistul nu crede aşa.
Calvinistul crede că, deoarece mântuirea Îi aparţine în totalitate lui
Dumnezeu, de la început la sfârşit, sfinţii vor persevera, pentru că Dumnezeu
se va îngriji ca tot ce începe să ducă la bun sfârşit. Eu sunt de acord cu
calvinistul în acest punct şi nu sunt de acord cu arminianul. Şi aleg să nu fiu
numit nici arminian, nici calvinist. Dar sunt de acord cu calviniştii în acest
punct, deşi nu sunt calvinist, cu toate că am prieteni buni care sunt şi mai am
eroi care au murit şi care au fost calvinişti, dar eu nu sunt. Eu sunt creştin
şi voi fi înmormântat cu această etichetă. Vă rog să nu‑mi daţi alta şi vă
încurajez să o adoptaţi şi voi pe aceasta.
Deci, ce cred eu
în această privinţă? Cred că adevăraţii sfinţi ai lui Dumnezeu vor persevera.
Cred că e imposibil să cazi din har. Dacă a existat vreodată vreo enigmă,
atunci e aceasta. Există aici o inconsecvenţă în termeni. Pasajul la care
apelează oamenii ca să vorbească despre căderea din har e o afirmaţie scoasă
din context, din Galateni 5:4: „aţi căzut din har”. Trebuie să o luaţi
în context. Pavel le scrie galatenilor şi le spune: „Voi, care vreţi să fiţi
socotiţi neprihăniţi prin Lege, v‑aţi despărţit de Hristos...” El scrie
unui întreg grup de oameni care cedau în faţa presiunii iudaizatorilor
legalişti, care le spunea oamenilor că trebuie să fie tăiaţi împrejur pentru a
fi mântuiţi, trebuie să ţină legea lui Moise, poţi crede şi în Isus dacă vrei,
dar trebuie să faci toate aceste lucruri ale Legii pentru a fi mântuit. Lucrul
despre care vorbeşte el e o filozofie, e o învăţătură. Astfel, el spune acestei
biserici: „Aţi căzut in har” dacă credeţi că puteţi fi mântuiţi altfel decât
încrezându‑vă în Hristos cu o credinţă simplă, mântuitoare. El nu vorbeşte
despre oameni care au o mântuire reală dar care se leapădă de credinţă.
Vorbeşte despre oamenii dintr‑un grup care cred că pot fi mântuiţi altfel decât
numai prin harul lui Dumnezeu în Isus Hristos. În Galateni, a cădea din har
înseamnă să cazi din harul principiului mântuirii. E clar? Acesta e contextul.
E foarte clar în Galateni. Dar oamenii dau de necaz atunci când iau versete
scoase din context. Deci, asta spune Biblia despre căderea din har.
Ca să putem
înţelege aceste lucruri, voi încerca să intru cât de adânc pot în aceste
mesaje, dar fără să spun prea multe, pentru că mintea noastră poate procesa o
cantitate limitată de informaţii într‑o singură întâlnire. Daţi‑mi voie să vă
ofer două gânduri în legătură cu ce cred eu despre toate aceste lucruri – în ce
priveşte perseverenţa sfinţilor, perseverenţa adevăraţilor creştini până la
sfârşit şi mântuirea lor finală, indiferent ce s‑ar întâmpla. Iată ce cred eu.
Două lucruri. Toţi cei care doar spun că sunt creştini vor fi în cele din
urmă pierduţi pentru veşnicie. Toţi cei care doar spun că sunt creştini vor
fi în cele din urmă pierduţi pentru veşnicie, dacă nu se pocăiesc la un moment
dat şi nu sunt născuţi din nou. Unul care doar spune că e al lui Hristos e
cineva care poartă numele de creştin dar în inima căruia nu trăieşte Hristos –
cineva care nu are viaţa veşnică. Astfel de oameni au o religie. Au un anumit
comportament. Au un anumit limbaj. Au anumite credinţe. Dar în inima lor nu
trăieşte Hristos. Putem numi astfel de oameni creştini cu numele. Îi putem numi
cum vrem. Dar dacă cineva doar poartă numele lui Hristos, acea persoană va fi
pierdută pentru veşnicie. Trebuie să meargă mai departe de atât.
În al doilea
rând, aş vrea să spun că toţi adevăraţii posesori ai credinţei, toţi
adevăraţii posesori ai credinţei, vor fi în cele din urmă mântuiţi pentru
veşnicie. Toţi adevăraţii posesori. Înţelegeţi diferenţa? Diferenţa este de
la cap la inimă. A poseda viaţa veşnică înseamnă a avea viaţa lui Dumnezeu în
sufletul tău. A afirma doar că eşti al lui Hristos, oricine poate face asta.
Toţi cei care doar spun că sunt creştini vor fi în cele din urmă pierduţi.
Cred că
Scripturile sunt cât se poate de clare în această privinţă. Deschideţi vă rog
Biblia la Matei 7. Am vorbit despre aceste lucruri de multe ori, dar pentru că
acest studiu o cere şi pentru că sunt unii care nu le‑au învăţat încă, trebuie
să mergem acolo. Isus se întâlneşte aici cu oamenii. El vorbeşte, în învăţătura
pe care o dă, despre unii oameni care vor sta înaintea Lui în acea ultimă zi,
după ce au murit, vor sta înaintea Lui ca să dea socoteală pentru vieţile lor
şi ei cred că vor merge în cer, dar nu va fi aşa. Ei sunt numiţi oameni de
genul „Doamne, Doamne”. Cred că sunt mulţi oameni din categoria „Doamne,
Doamne” în biserică în această duminică şi cred că sunt şi printre noi aici.
Sunt oameni care cred că vor merge în cer, dar nu vor ajunge acolo. Pentru că
sunt unii cărora le lipseşte învăţătura biblică şi sunt atât de analfabeţi în
ce priveşte Scriptura, încât nu ştiu de fapt ce spune ea; ei nu cunosc întreaga
învăţătură a lui Dumnezeu, nu cunosc planul lui Dumnezeu de răscumpărare. Cu
siguranţă ei nu cunosc lucrurile pe care le‑am studiat aici în ultimele zile.
Dacă eşti într‑o biserică unde nu se învaţă Cuvântul, atunci te găseşti într‑un
mediu în care se cultivă şi se produc oameni ca aceia pe care îi avem în faţă –
oameni care cred că vor merge în cer, dar nu vor ajunge acolo.
Aceşti oameni care Îl cunosc pe Hristos doar
prin nume, prin vocabular, prin comportament exterior şi implicare rituală, fie
că e vorba de aprinderea de lumânări, sau sărutarea picioarelor unei statui,
fie că se târăsc în genunchi până la Mecca, sau numără mătănii şi recită
rugăciuni (îmi pare rău pentru cei ce sunteţi catolici, dar ştiu deja că mai
mult de jumătate din biserica voastră e ex-catolică, formată din convertiţi
născuţi din nou care înţeleg că mântuirea e în Hristos şi nu în mătănii, statui
sau altele asemenea). Toate aceste lucruri sunt înşelătoare. Toate acestea
distrag atenţia. Ritualul nu e suficient. Toate aceste lucruri au tendinţa să
te facă să crezi că vei ajunge în cer pentru că le faci. Ele pot fi văzute în
viaţa unei persoane cu adevărat născute din nou, dar, vorbind la modul general,
de ce să vrei să te mai agăţi de ele dacă ai fost cu adevărat născut din nou şi
te‑ai înfruptat din Cuvântul lui Dumnezeu, în care nu găseşti vreo referire la
aceste lucruri? Poate veţi găsi oameni născuţi din nou în astfel de medii, dar
în general există tendinţa de a ieşi din ele atunci când eşti născut din nou.
De ce? Pentru că Duhul lui Dumnezeu te călăuzeşte în tot adevărul şi aceste
lucruri nu se găsesc în cartea adevărului care este Biblia.
Isus spune aici
„mulţi”, şi acest cuvânt, „mulţi”, e înfricoşător. Mulţi vor veni crezând că
merg în cer, doar ca să fie lăsaţi afară pentru totdeauna. Tot ce vă pot spune
astăzi, prieteni, este: nu vă număraţi printre ei. Nu lăsaţi să ajungeţi ca ei.
Cine va fi pierdut la sfârşit, dintre cei ce merg la biserică şi poartă numele
lui Hristos? Oameni ca aceştia. Şi eu cred că îi avem în mijlocul nostru acum.
Cred că sunt întotdeauna cu noi. Întotdeauna există şi neghină printre grâu.
Ştiţi, numai Dumnezeu poate vedea inima. Dacă mi‑aţi spune: „Cine crezi că
sunt? Pentru că tu vezi întreaga adunare în fiecare săptămână.” Ei bine, în
primul rând, întotdeauna îi suspectez pe cei ce dorm. Ştiţi deja asta. Aţi
văzut vreodată explicaţiile din caricaturi, ca nişte norişori deasupra
capetelor oamenilor? Deasupra celor ce dorm, eu întotdeauna văd: „Doamne,
Doamne...” Glumesc! Oricum, cine sunt aceşti oameni? Nu ştiu. Numai Dumnezeu
ştie. Nici măcar nu încerc să ştiu. Numai Dumnezeu ştie. Dumnezeu cercetează
inima. Dumnezeu ştie unde este un suflet mort şi o credinţă trecătoare. Noi, în
dragostea noastră unii pentru alţii, vrem să acordăm şi să extindem unii asupra
altora convingerea că credinţa pe care o are fiecare e permanentă şi a generat
viaţă în suflet. Dar Dumnezeu ştie care e adevărul. Numai Dumnezeu ştie. Şi
aveţi grijă să ştiţi şi voi, în ce vă priveşte, pentru că verdictul odată dat,
nu va mai fi cale de întoarcere atunci când veţi sta înaintea lui Hristos
pentru a intra în veşnicie.
Avem deci toate
motivele să fim îngrijoraţi pentru oamenii care susţin că Îl cunosc pe Hristos
dar înăuntrul lor nu s‑a schimbat nimic. Aceşti oameni se manifestă în diverse
feluri. Ei vin la biroul de consiliere pentru a primi sfaturi, dar resping
toate sfaturile ce li se dau. Îi spun pastorului să nu‑i mai judece. Soţii
divorţează de soţiile lor, apoi se recăsătoresc. Şi o iau de la capăt, din nou
şi din nou. Trec dintr‑o biserică în alta pentru a‑şi căuta parteneri,
respingând orice consiliere, chemând totuşi Numele lui Hristos, ridicându‑şi
mâinile la închinare, plângând la închinare, ieşind în faţă ori de câte ori se
face chemarea la mântuire, semnând fiecare card prin care spun că se decid să‑L
urmeze pe Hristos. Sunt peste tot. Dumnezeu ştie cine sunt. Asigură‑te că nu
eşti şi tu unul din ei, pentru că toţi cei care doar susţin că sunt creştini,
vor pieri pentru totdeauna, fără excepţie.
Spre deosebire de
aceştia, toţi adevăraţii posesori ai vieţii veşnice vor persevera până la
sfârşit şi vor fi mântuiţi. În Ioan 10:28 Isus spune: „Eu le dau viaţa
veşnică, în veac nu vor pieri”. Cuvinte foarte puternice. Apoi El adaugă: „Şi
nimeni nu le va smulge din mâna Mea.” Ascultaţi cu atenţie. Unul din
motivele pentru care oamenii nu înţeleg atât cât ar trebui să înţeleagă în
umblarea lor de creştini este pentru că nu ascultă cu atenţie în biserică. Apoi
ajungi la o problemă dificilă şi complicată pe care mintea ta n‑o poate
înţelege imediat pentru că n‑ai fost atent până în acel punct. Ai lipsit de la
biserică. Drept rezultat, veţi găsi oameni cărora le e greu să avanseze în viaţa
creştină în gândirea şi în doctrina lor pentru că vin rar la biserică, ascultă
sporadic. În astfel de probleme nu‑ţi poţi permite să faci greşeli. Iar dacă
vei fi foarte tulburat atunci când vei pleca astăzi de aici, există un motiv
pentru asta, întotdeauna există un motiv. De aceea, trebuie să asculţi cu
atenţie aceste lucruri. Sufletul tău depinde de ele şi locul unde îţi vei
petrece veşnicia depinde de ele.
Toţi cei născuţi
din nou cu adevărat vor persevera până la sfârşit şi nu pot fi pierduţi. Ei nu
vor fi pierduţi. Daţi‑mi voie să rezum lucrurile astfel: Biblia ne învaţă că
toţi adevăraţii posesori ai vieţii veşnice, creştinii reali, autentici, vor
persevera până la sfârşitul vieţilor lor. Ea ne învaţă că niciodată nu vor
pieri. Nu se vor pierde niciodată. Nu vor fi niciodată aruncaţi afară. Odată ce
o persoană este în Hristos, acea persoană va fi întotdeauna în Hristos. Odată
ce ai fost adoptat de Dumnezeu în familia Sa prin har, tu niciodată nu vei
înceta să fii copilul lui Dumnezeu. Nu poţi deveni vreodată ne-adoptat şi să
devii copilul diavolului. Nu e posibil. Pentru că, dacă este cineva în Hristos,
este o făptură nouă. Cele vechi s‑au dus. Toate lucrurile s‑au făcut noi.
Există o acţiune supranaturală care a avut loc şi prin care Dumnezeu a venit să
locuiască în sufletul tău. El Şi‑a contopit viaţa Lui cu a ta. Această legătură
nu poate fi desfăcută. Dumnezeu a făcut‑o. Iar dacă Dumnezeu e pentru tine,
spune Pavel în Romani 8, atunci cine poate sta împotriva ta? Ia toate fiinţele
cereşti, sfinţii îngeri, demonii, ia orice situaţie de pe pământ şi gândeşte‑te,
cine se va ridica să‑ţi stea împotrivă? Dumnezeu e cu tine. Găsim aceste
lucruri în Romani 8, întregul final al acelui capitol. Odată ce eşti copilul
lui Dumnezeu, tu nu vei înceta să fii copilul Lui şi să devii un copil al
diavolului. Nu e posibil. Odată ce ai primit harul lui Dumnezeu, ai fost
amnistiat şi păcatul ţi‑a fost iertat, această iertare nu‑ţi mai poate fi
luată. Ea ţi‑a fost dată în dar de Însuşi Dumnezeu. Pavel spune în Romani 8 că
Dumnezeu e Cel ce ne socoteşte neprihăniţi. Cine poate lua această îndreptăţire
de la Dumnezeu? Dacă Dumnezeu ţi‑a dat‑o, cine o poate lua de la tine? Şi se va
răzgândi oare Dumnezeu? Eu sunt Domnul, Eu nu Mă schimb, spune El. Îmi place să
studiez aceste lucruri. Odată ce ai fost îmbrăcat în har, odată ce ai fost
iertat, această iertare nu‑ţi va mai fi luată. Odată ce ai fost legat de
Hristos prin credinţa vie, odată ce ai intrat în această unire mistică, pe care
îmi place să o descriu ca fiind viaţa lui Dumnezeu în sufletul tău, această
unire nu mai poate fi distrusă. Odată ce ai fost atras de Dumnezeu să umbli pe
calea cea îngustă şi dreaptă, prin chemarea interioară eficace a lui Dumnezeu
în sufletul tău ca unul din aleşii Lui, odată ce ai început să păşeşti pe
această cale îngustă şi dreaptă, pentru că Dumnezeu te‑a pus pe ea, tu nu o vei
mai părăsi vreodată pentru a umbla pe calea cea largă ce duce la distrugere şi
sfârşeşte în iad. Nu e posibil. Fiecare femeie, fiecare copil, fiecare bărbat de
pe acest pământ care primeşte harul lui Dumnezeu pe acest pământ va intra, mai
devreme sau mai târziu, în slavă, şi nici unul dintre ei nu se va pierde. De
aceea ni se spune în Romani 8:29 şi 30: „Căci pe aceia, pe care i‑a cunoscut
mai dinainte, i‑a şi hotărât mai dinainte să fie asemenea chipului Fiului Său,
pentru ca El să fie cel întâi născut dintre mai mulţi fraţi. Şi pe aceia pe
care i‑a hotărât mai dinainte, i‑a şi chemat; şi pe aceia pe care i‑a chemat, i‑a
şi socotit neprihăniţi; iar pe aceia pe care i‑a socotit neprihăniţi, i‑a şi
proslăvit.” Nu avem aici nimic altceva decât lucrarea puternică a lui
Dumnezeu, de la început până la sfârşit. Odată ce eşti prins în acest lanţ de
aur, nimic nu te mai poate scoate de acolo. Adevăratul sfânt va persevera. Isus
vorbeşte despre aleşii Săi ca despre unii care strigă către Dumnezeu zi şi
noapte. Biblia vorbeşte despre cei ce vor persevera ca fiind nişte fecioare
înţelepte, sarea pământului, moştenitorii împărăţiei, urmaşii Mielului. Ei sunt
cei ce nu vor pieri niciodată. Toţi cei născuţi din nou cu adevărat vor
persevera. Nici unul dintre ei nu se va pierde. Nici unul dintre ei nu‑şi va
pierde mântuirea. Ei nu îşi pot pierde mântuirea. Dacă crezi despre un bărbat
sau o femeie care au fost născuţi din nou, care au ajuns sub puterea crucii,
care au fost regeneraţi înăuntrul lor prin puterea dinamică a Duhului Sfânt,
care şi‑au contopit vieţile cu viaţa Mântuitorului nostru Isus Hristos, în ale
căror vieţi locuieşte El, care au intrat în planul lui Dumnezeu de răscumpărare
fiind aleşi din veşnicie pentru veşnicie, dacă crezi că poţi cădea din aceasta
înseamnă că nu ai înţeles planul lui Dumnezeu, nu ai înţeles lucrarea Duhului
Sfânt, nu ai înţeles lucrarea lui Isus Hristos de pe cruce, nu ai înţeles deloc
planul lui Dumnezeu de răscumpărare. Şi e trist că sunt mulţi în această
situaţie. Dar mulţumesc lui Dumnezeu că, odată ce sunt al Lui, voi fi al Lui
pentru totdeauna. Cei ce sunt născuţi din nou cu adevărat vor persevera.
Daţi‑mi voie să
merg puţin mai departe. Dintre aceştia, va persevera atât cel mai slab cât şi
cel mai puternic. Şi vreau să vă încurajez prin ceea ce voi spune în continuare.
Cel mai tânăr, cel mai în vârstă, noii-născuţi în Hristos, stâlpii Bisericii,
cu toţii vor persevera. Despre asta e de fapt vorba. Problema se pune în felul
următor: dacă e o credinţă autentică, fie ea cât de mică, dacă este autentică,
se va dovedi în cele din urmă la fel de indestructibilă precum credinţa aprinsă
şi arzătoare a celui mai mare sfânt. Aceasta e ideea critică pe care trebuie să
o înţelegem. Despre Isus s‑a spus că El nu stinge un fitil care mai fumegă. El
nu va frânge o trestie ruptă. El cere însă o credinţă autentică. Aceasta e
problema. Deci, nu e vorba de inima ta generoasă. Nu se pune problema dacă eşti
cel mai mare sfânt din biserică. Problema care se pune azi este: ai tu credinţa
mântuitoare autentică, indiferent dacă e cea mai slabă credinţă din biserică
sau cea mai puternică, este ea autentică? Atunci ea te va purta până la
sfârşit, pentru că adevărata credinţă mântuitoare este indestructibilă.
După părerea mea,
probabil că aceasta e tema majoră din cartea Iov. Adevărata credinţă
mântuitoare este indestructibilă. Provocarea din partea diavolului în prima
parte a cărţii lui Iov este următoarea. „Lasă‑mă numai să aduc peste el tot ce
pot şi am să‑Ţi arăt cât de puternică e credinţa în unul din oamenii Tăi.” Iar
provocarea venită ca răspuns din partea lui Dumnezeu este: „Fă cum ai zis şi
vom vedea atunci cât de puternică e credinţa mântuitoare.” În cele din urmă, ea
s‑a dovedit indestructibilă. Îmi place foarte mult ce a spus Charles Spurgeon
cu mulţi ani în urmă. El a spus: „Dacă Dumnezeu aprinde lumânarea, nimeni nu o
poate stinge.” De aceea, prietene, te întreb astăzi, a aprins Dumnezeu o
lumânare în sufletul tău? Ai tu credinţa autentică? O, poate că e slabă, dar o
ai? Aceasta e problema. Sau faci şi tu parte din oamenii din categoria „Doamne,
Doamne” şi, pentru motive ştiute doar de tine, vii la biserică, te prefaci că participi
la activităţile ei, dar în inima ta nu există viaţă, nu există o flacără? Poate
ai o credinţă slabă, poate harul tău e puţin, poate puterea ta e mică, poate
simţi că în lucrurile spirituale eşti încă un copil, după toţi aceşti ani.
Poate uneori te îndoieşti chiar de realitatea convertirii tale. Dar, dacă
credinţa ta e autentică, nu se pune problema cantităţii credinţei unui om, ci
promisiunea depinde de adevărul şi autenticitatea ei. Trebuie să înţelegi
aceasta.
După ce am spus
toate aceste lucruri, vreau să înţelegeţi că toţi adevăraţii credincioşi vor
cunoaşte slăbiciunea şi eşecul. Toţi adevăraţii credincioşi vor cunoaşte
slăbiciunea şi eşecul. Priviţi în Biblie. Nu cumva să credeţi că cei ce
perseverează cu adevărat vor fi ca Apostolii din Biblie. Căutaţi în Biblie.
Urmăriţi‑o de la început la sfârşit. Noe a umblat cu Dumnezeu. Un mare sfânt al
lui Dumnezeu. Unul din puţinii oameni salvaţi pentru veşnicie în timpul
potopului. O sută douăzeci de ani a mărturisit, în ciuda asprelor persecuţii,
predicând un potop într‑un loc unde nu a plouat niciodată. Acest om e uimitor.
Dar după potop îl vedem beat şi dezbrăcat în cortul său. Dintre toţi oamenii,
iată‑l pe eroul nostru, pe Noe. A căzut. Şi Avraam a căzut. A minţit de două
ori în legătură cu Sara, spunând că era doar sora lui. A pus în pericol vieţile
tuturor oamenilor din jurul lui când a făcut acest lucru. Lot a plecat şi a
locuit în Sodoma, a devenit un mare om la porţile cetăţii, a fost un judecător,
un om important în cetate. Când Dumnezeu a distrus cetatea, El a trebuit să‑l
smulgă pe Lot din cetate, la propriu, trimiţând un înger să‑l tragă de mână.
Iacov l‑a înşelat pe tatăl său, pe Isaac. Iacov, cel ce a devenit capul unei
întregi naţiuni, Israel. Israel îşi trage numele de la Iacov. Numele lui a fost
schimbat în Israel. Moise a păcătuit în faţa stâncii. El a furat slava lui
Dumnezeu, ca şi cum ce se întâmpla se datora măreţiei lui. David a comis un
adulter oribil. Omul după inima lui Dumnezeu, un ucigaş. Tot felul de minciuni
şi uneltiri. Ezechia L‑a uitat pe Dumnezeu şi s‑a lăudat cu bogăţiile lui.
Petru s‑a lepădat de Domnul de trei ori, blestemând şi înjurând ca un pescar.
Apostolii L‑au părăsit pe Isus în grădină, când au venit după El să‑L aresteze.
Toţi au fugit. Barnaba şi Pavel, doi din marii eroi ai cărţii Faptele
Apostolilor, s‑au oprit în mijlocul drumului şi s‑au luat la ceartă. Cearta lor
a devenit atât de aprinsă încât a marcat sfârşitul relaţiei lor, fiecare luând‑o
în altă parte. Neînţelegerile dintre ei au fost atât de puternice încât au
trebuit să se despartă.
Toţi aceştia ne
slujesc drept dovezi triste că şi cei mai mari sfinţi vor cădea. Ideea pe care
trebuie să o înţelegem în legătură cu fiecare sfânt al lui Dumnezeu, cu fiecare
copil al lui Dumnezeu, cu fiecare persoană născută din nou cu adevărat, este că
e posibil să cazi. Vei cădea, dar vei cădea în har. Nu vei cădea din har. Cred
că acesta e unul din cele mai binecuvântate adevăruri pe care le‑am învăţat
vreodată. Tu cazi în har, nu cazi din har. Toţi adevăraţii credincioşi vor
cunoaşte slăbiciunea şi eşecul.
Mergem mai
departe. Unii credincioşi adevăraţi vor cunoaşte îndoiala şi frica. Poate că şi
tu eşti astăzi unul dintre ei, de aceea vreau să te încurajez. Există
credincioşi adevăraţi care trec prin multe îndoieli şi prin multe temeri,
gândindu‑se dacă sunt sau nu mântuiţi cu adevărat. Acest lucru mi‑e foarte drag
şi e aproape de inima mea. Am descoperit că cei mai sfinţi creştini sunt cei
mai sensibili în ce priveşte păcatul lor. De fapt, de‑asta şi sunt ei cei mai
sfinţi. Dar, pe de altă parte, devenind cei mai sfinţi, cei mai sfinţi oameni
văd păcătoşenia păcatului lor ca fiind cea mai mare. Iată‑l pe Pavel în Romani
7. Pavel nu se găseşte pe fundul văii. În Romani 7, Pavel se află în culmea
experienţei creştine. Urând cu desăvârşire păcatul dinăuntrul lui. Deci, cu cât
devii mai sfânt, cu atât îţi urăşti mai mult păcatul. Cei căldicei din mijlocul
nostru, cei fireşti dintre noi, aceia dintre noi care ignoră Cuvântul lui
Dumnezeu, ei nu se îngrijorează în legătură cu păcatul lor. De aceea sunt aşa.
Cei mai sfinţi dintre noi îşi fac griji din cauza păcatelor lor. Îi deranjează.
Provoacă nelinişte înăuntrul lor, chiar până la punctul în care ei realizează
că dorinţa lor de a fi mai asemănători cu Hristos (ei vor să fie mai sfinţi
decât sunt) naşte adesea o disperare, o descurajare care îi face în acele
momente să se întrebe: sunt eu oare convertit cu adevărat, pentru că dacă aşa
ar sta lucrurile, aş fi mult mai sfânt decât sunt acum. Vă spun că unii din cei
mai buni dintre noi trec prin aşa ceva.
Daţi‑mi voie să
vă spun ceva. Ascultaţi cu atenţie. A fi în siguranţă în mâinile lui Dumnezeu e
un lucru. A face parte din planul Lui, a avea dragostea Lui revărsată asupra
ta, a fi unul din aleşii Lui, a fi mântuit prin har, a avea viaţa lui Dumnezeu
în sufletul tău, a avea o mântuire indiscutabilă care e în deplină siguranţă în
El e un lucru mare şi minunat. A fi sigur că eşti în siguranţă, a, asta
e altceva. Să te bucuri de această siguranţă, e cu totul altceva. Cred că sunt
mulţi credincioşi adevăraţi care nu se bucură de deplinătatea bucuriei pentru
mântuirea lor. Ei nu se bucură de plenitudinea realităţii că vor merge în cer
indiferent ce s‑ar întâmpla. Şi asta îmi întristează inima. Îmi pare rău pentru
astfel de oameni. Romani 8:16 spune: „Însuşi Duhul adevereşte împreună cu
duhul nostru că suntem copii ai lui Dumnezeu.” Duhul Sfânt îţi descoperă că
eşti copilul lui Dumnezeu. Romani 15:13 spune: „Dumnezeul nădejdii să vă
umple de toată bucuria şi pacea, pe care o dă credinţa...” Aşa e viaţa unui
copil al lui Dumnezeu. Şi totuşi, există unii care au această siguranţă fermă.
Eşti mântuit. Ai fost mântuit iar păcatul tău a fost iertat în clipa când ai
crezut cu adevărat în Hristos. Dar există şi unii care nu au această plinătate
a bucuriei şi nu au această plinătate a păcii pe care o dă credinţa. Sunt unii
care întotdeauna par să se poticnească pe un drum drept şi îngust. E aproape ca
şi cum ei ar merge în cârje tot drumul drept şi îngust înspre cer. Apoi sunt
cei născuţi din nou, care ţâşnesc la semnal şi aleargă fără să întâmpine vreun
obstacol, plini de bucurie, plini de entuziasm, biruitori, încurajându‑i pe cei
din jurul lor, care merg pe drumul drept şi îngust, sunt parcă peste tot,
adunându‑i pe cei ce rămân în urmă, „Hai, vino, o să reuşeşti!”, îndemnându‑i
şi fiind un exemplu strălucitor pentru toţi. Bineînţeles, mai sunt şi toţi
ceilalţi de la mijloc.
Dar ce vreau să
vă spun astăzi este următorul lucru. Poate şchiopătezi. Poate eşti unul dintre
cei ce se poticnesc pe drumul drept şi îngust. Poate ai îndoielile tale. Poate
ai temerile tale. Dar dacă astăzi eşti cu adevărat un copil al lui Dumnezeu,
eşti în perfectă siguranţă, chiar dacă nu te bucuri de această siguranţă. Dacă
credinţa ta e autentică, eşti în perfectă siguranţă. Sunt unii care merg cu
îndoielile şi temerile lor tot drumul, până la capăt.
Chiar acum citim
Călătoria Creştinului la părtăşia noastră, a bărbaţilor. John Bunyan, acest
puternic maestru al teologiei, a ştiut bine ce face atunci când a scris în Călătoria
Creştinului despre un personaj cu numele Disperare, despre fiica lui, Fricoasa,
şi despre felul în care aceştia doi au ajuns în Cetatea Cerească împreună cu
Creştina şi cu Viteaz-pentru-adevăr. Iat‑o pe Creştină şi pe
Viteaz-pentru-adevăr plini de entuziasm şi energie pe drumul drept şi îngust,
înconjuraţi cu un nor de biruinţă şi slavă. Dar mai sunt şi Fricoasa şi
Disperare. Toţi patru ajung însă în Împărăţie.
Acum, poate că
astăzi eşti Fricoasa sau eşti Disperare. Vreau să spun şi să fac clar acest
lucru, există mulţi factori care contribuie la aceasta. Pentru unii dintre voi,
sunt factori fiziologici. E aproape ceva genetic. E ceva fiziologic, starea
voastră emoţională este determinată de problemele voastre fiziologice. Dacă nu
luaţi Litiu, sunteţi la pământ. Depresia maniacală. E o realitate. Ei bine,
cine credeţi că se va îndoi de mântuirea lui în ziua când nu ia Litiu?
Depresivul maniacal. Aţi putea să-l încurajaţi toată ziua dar nu după mult timp
se descurajează din nou. Îmi pare foarte rău pentru el. Va veni o zi când nu
vei mai avea nevoie de Litiu. Va veni o zi când vei fi desăvârşit. Va fi o zi
când te vei bucura de fiecare clipă care va trece în veşnicie, de aceea te
încurajez astăzi să te îmbărbătezi.
Mai sunt şi aceia
dintre voi care nu vă bucuraţi de mântuirea voastră şi de siguranţa ei pentru
că trăiţi nepăsători, nu ascultaţi mesajele, nu vă citiţi Bibliile, nu umblaţi
cu Dumnezeu. O, tu eşti copilul lui Dumnezeu, dar eşti din când în când, eşti
sus şi jos. Eşti un creştin jucărie. E vina ta. Tu nu faci parte din categoria
despre care tocmai am vorbit. Vreau să te provoc astăzi şi să‑ţi spun că te
poţi bucura de siguranţă şi ar trebui s‑o faci. Dar eşti înşelat de diavol să
renunţi la luptă. Să cedezi şi să te compromiţi. Tu schimbi viaţa ta din belşug
pentru o farfurie de mâncare, aşa cum a făcut Esau pentru un blid de linte. De
aceea te provoc să te trezeşti şi să te bucuri de ce e al tău.
Unii creştini
adevăraţi vor cunoaşte şi ei îndoiala şi teama. Uneori, chiar cei mai buni
dintre noi, şi chiar noi toţi, vom trece prin asta, dar fie ca prin harul lui
Dumnezeu îndoiala şi teama să fie reduse la minimum iar noi să ne bucurăm de
siguranţa pe care o avem în Hristos. Am putea spune multe lucruri despre acest
subiect, dar daţi‑mi voie să vă prezint câteva versete care tratează această
temă, a perseverenţei sfinţilor, şi la care putem reveni iarăşi şi iarăşi.
Concluzia finală este aceasta. Toţi cei ce sunt născuţi din nou cu adevărat vor
persevera. Cel mai slab şi cel mai puternic vor persevera. Şi vom persevera din
următorul motiv: pentru că Dumnezeu ne va susţine. Acesta e motivul. Lewis
Sperry Chafer a spus odată: „Răspunsul suprem în faţa nesiguranţei sau
siguranţei credinciosului se bazează pe întrebarea cine face lucrarea de
mântuire.” Iar el a răspuns: „Dumnezeu.” De aceea spune Isus în Ioan 10:28: „Eu
le dau viaţa veşnică, în veac nu vor pieri, şi nimeni nu le va smulge din mâna
Mea.” Charles Spurgeon avea atâta dreptate atunci când a spus: „Isus a
făcut vieţile oamenilor Săi la fel de veşnice ca a Lui.” Îmi place asta. „Isus
a făcut vieţile oamenilor Săi la fel de veşnice ca a Lui.” Apoi a continuat,
spunând: „Domnul Isus a plătit un preţ prea mare pentru răscumpărarea noastră
ca să ne lase în mâinile vrăjmaşului.” E aşa de bine să ştim asta. Romani 8,
spre sfârşitul capitolului, de la versetul 38 până la sfârşit, ne conduce spre
concluzia că nu există nimic în această viaţă care să ne poată despărţi de
dragostea lui Dumnezeu în Isus Hristos. Nici diavolul, nici lumea, nimic, nici
măcar voi înşivă. E un pasaj minunat despre siguranţa credinciosului, despre
perseverenţa credinciosului şi despre faptul că Dumnezeu e Cel ce‑l susţine pe
credincios. Isus a spus în Ioan 10:27-29, „Oile Mele ascultă glasul Meu; Eu
le cunosc, şi ele vin după Mine...” (ele Îl urmează tot drumul, până la
sfârşit). El a spus: „Eu le dau viaţa veşnică, în veac nu vor pieri, şi
nimeni nu le va smulge din mâna Mea.” Apoi continuă, spunând: „Tatăl
Meu, care Mi le‑a dat, este mai mare decât toţi; şi nimeni nu le poate smulge
din mâna Tatălui Meu.” Chuck Swindol a numit acest pasaj, pe bună dreptate,
„Zidul dublu de siguranţă al credinciosului.” Iată imaginea. Hristos te‑a
cuprins în braţele Sale şi te ţine strâns. Apoi, în jurul braţelor lui Hristos,
care sunt în jurul tău, vin braţele Tatălui, care le cuprind pe cele ale lui
Hristos. Amândoi, şi Tatăl şi Fiul, te ţin strâns. Cine te mai poate smulge
dintr‑o astfel de strânsoare? „O, dragoste ce nu renunţi la mine.” Tatăl şi
Fiul te susţin. Pavel, în Filipeni 1:6, a spus: „Sunt încredinţat că Acela
care a început în voi această bună lucrare, o va isprăvi până în ziua lui Isus
Hristos.” Efeseni 1:13 şi 14: Suntem pecetluiţi cu Duhul promisiunii, care
este garanţia că suntem răscumpăraţi şi suntem proprietatea lui Dumnezeu. Îi
aparţinem. Evrei 12:2: „Să ne uităm ţintă la Căpetenia şi Desăvârşirea
credinţei noastre, adică la Isus...” Iar 1Petru 1:5 ne spune că toţi
adevăraţii credincioşi vor persevera. Nu pentru că sunt atât de sfinţi, de
devotaţi sau de consecvenţi. Ne spune că suntem păziţi de puterea lui Dumnezeu,
şi acesta, prieteni, este motivul pentru care noi vom persevera. „Voi
sunteţi păziţi de puterea lui Dumnezeu, prin credinţă, pentru mântuirea gata să
fie descoperită în vremurile de apoi!” Iar apoi, după ce am înţeles toate
aceste lucruri, privim mai jos la versetul 9, unde spune: „...veţi dobândi,
ca sfârşit al credinţei voastre, mântuirea sufletelor voastre.”
Dumnezeu vrea ca
tu să te bucuri astăzi de mântuirea sufletului tău. Siguranţa credinciosului e
un lucru. Bucuria pe care o avem atunci când suntem conştienţi de asta, e
altceva. Vrei să te bucuri? Vrei să mergi înainte, spre deplina asigurare a
nădejdii? Vrei să înţelegi că şi cei mai mari sfinţi au îndoieli şi temeri şi
uneori chiar şi cei mai mari sfinţi sunt slabi şi cad? Dar trebuie să mai ştii
şi că, atunci când cazi, tu cazi în har, nu din har. Pentru asta ne‑a şi fost
dat harul. Nu e ceva ce tu poţi face. Singurul lucru pe care îl poţi face ca să
fii mântuit de Dumnezeu este să‑L rogi să o facă. Nu neprihănirea ta te‑a adus
în poporul Lui şi nu păcătoşenia ta te va scoate afară. Sângele lui Hristos şi
dragostea lui Dumnezeu te‑au adus printre ai Lui. Sângele lui Hristos şi
dragostea lui Dumnezeu te vor susţine în siguranţă tot drumul până în cer. Şi,
odată ajuns în cer, vei fi în siguranţă pentru veşnicie, nu există nici o
îndoială în această privinţă. Alegerea după ştiinţa mai dinainte a lui Dumnezeu
ţine doar de dragostea lui Dumnezeu pentru tine.
Amin , a Domnului este mantuirea si datorita lucrarii si promisiunilor Lui vom persevera pana la final.
RăspundețiȘtergere